Interview met EuPIA-directeur Martin Kanert

Er zullen in de wereld van de drukinkt maar weinig mensen rondlopen met evenveel kennis en ervaring als Martin Kanert. De Duitser is sinds 2006 directeur van de European Printing Ink Association (EuPIA), de Europese koepelorganisatie van de drukinktindustrie. Verf & Inkt Magazine sprak met de Europese voorman over het probleemoplossende vermogen, de veelzijdigheid en de innovatiekracht van de branche.

"iedereen weet dat er een duidelijke trend gaande is: er wordt minder drukinkt verkocht. Zetten we 2018 af tegen 2017, dan hebben we het over een achteruitgang van 3,1 procent in hoeveelheid en 1,5 procent in financiële waarde. Drukinkt wordt voornamelijk gebruikt voor verpakkingen en voor media-uitingen. Zoomen we nog wat dieper in op de cijfers, dan zien we dat vooral voor media-uitingen de vraag naar drukinkt daalt. Vergelijken we 2018 met het voorgaande jaar, dan is de daling daar 6,9 procent in hoeveelheid en 6,6 procent in waarde."

Martin Kanert, directeur van EuPIA geeft in Verf & Inkt Magazine # 51 een beeld van de ontwikkelingen die spelen in de drukinktindustrie.