“Enorme verrijking om met verschillende culturen te werken”
Stephanie Kraneveld is Global Color Training & Knowledge Manager bij AkzoNobel Decorative Paints
“Nadat ik mijn studie Scheikunde, afstudeerrichting Chemische Technologie, had afgerond aan de Universiteit van Amsterdam wilde ik gelijk aan het werk. Maar dat was in die periode, in 1995, niet eenvoudig. En dat terwijl ik opgroeide met de vele campagnes van de overheid om meisjes te stimuleren een technische studie te kiezen, zoals “Kies exact” en “Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid”.
Na een aantal maanden kon ik bij AkzoNobel aan de slag als ‘wepper’, een constructie waarbij je werkervaring op deed tegen een vergoeding. In 1996 startte ik als researcher op het Laboratory Concrete Repair and Preservation in Wapenveld. Daar ontwikkelde ik twee componenten vloercoatings op basis van epoxy en polyurethaan. Al snel kreeg ik een vaste aanstelling. De vier opvolgende jaren werkte ik met veel plezier op diverse laboratoria binnen AkzoNobel Coatings, in Groot-Ammers en in Sassenheim. Toch wilde ik na verloop van tijd wat anders. Ik miste de dynamiek en wilde meer interactie met de klant. Daarom maakte ik de overstap naar marketing.
Bij de afdeling Sikkens Bouwverven vervulde ik diverse rollen, van Product Manager Wood tot Product Group Manager Steel- and Concrete Protection & Color. Enorm leerzaam omdat je je bezig houdt met het hele proces van ‘zand tot klant’. Je bent een spin in het web en hebt te maken met Research & Development, Productie, Logistiek, Verkoop en natuurlijk de klant, de schilder of architect. Heel divers dus.
In 2004 werd ik gevraagd een rol te vervullen als Color Expert bij de Global Marketing afdeling van AkzoNobel Decorative Paints, een internationale functie waarbij we de professionele verfgebruikers, schilders, architecten en interieur designers, door middel van interactieve trainingsprogramma’s ondersteunen in hun verf- en kleurkeuze. Het leek me een enorme uitdaging, vooral ook omdat dit mijn eerste internationale rol werd. Het beviel al snel goed. Later werd de functie uitgebreid tot Global Color Knowledge & Training Manager waarbij ik verantwoordelijk werd voor zowel het vergaren als het delen van kennis op het gebied van kleur. En dat is nodig want internationaal onderzoek toont aan dat zowel consumenten als professionals worstelen met het kiezen van verfkleuren. Het delen van onze kleurdeskundigheid biedt een geweldige kans om het bewustzijn van en vertrouwen in kleur te verhogen. Dat heeft een positief effect op onze merkvoorkeur en dus de verfverkoop.
Kleur is een fascinerend onderwerp omdat je het vanuit zoveel disciplines kan belichten: van de natuurwetenschappen zoals scheikunde en natuurkunde, tot geschiedenis of architectuur en de psychologie. Er bestaat niet zoiets als een ‘kleuren universiteit’. Dus de kleurkennis doe ik vooral op door internationale color seminars en trainingen te volgen en door onderzoek te verrichten in samenwerking met universiteiten in onder meer Zwitserland en Engeland. Inmiddels werk ik al meer dan 10 jaar met kleur en het blijft me boeien, temeer daar kleur een essentieel onderdeel van ons dagelijks bestaan vormt en tegelijkertijd een van de meest onderschatte fenomenen is. Het toevoegen van kleur aan het leven van mensen is onze missie. Bij AkzoNobel geloven we dat kleur kan inspireren en zorgen voor een persoonlijke, aangename leefomgeving.
Mijn ambitie is om nog lang internationaal werkzaam te kunnen blijven en veel te reizen en ervaringen op te doen. Voor mij als mens is het een enorme verrijking om met diverse culturen te werken. Verder heb ik geen specifiek doel voor ogen, behalve dan dat het goed blijft gaan met mijn familie.”