Campagne 'Spoel verf nooit door de gootsteen'
‘Spoel verf nooit door de gootsteen’, dat is de oproep die de gezamenlijke bouwmarkten en verfproducenten in april 2024 startten in hun gemeenschappelijke campagne. Uit onderzoek van Milieu Centraal blijkt dat ongeveer de helft van de consumenten verfgereedschap, zoals kwast en roller, afspoelt onder de kraan. De uitkomst was aanleiding voor de bewustwordingscampagne.
Milieu Centraal had duizend consumenten gevraagd hoe ze de schilderspullen, zoals kwast en roller, schoonmaken als ze klaar zijn met schilderen. De helft van de ondervraagden spoelt het materiaal af onder de kraan, en 65% denkt dat het een prima schoonmaakactie is. Dat is niet het geval, verf moet niet door de gootsteen worden gespoeld.
Watergedragen
Veel verven zijn tegenwoordig watergedragen, wat ook op de verpakking staat vermeld. Dat betekent echter niet dat het met het water weg mag worden gespoeld. Verf bevat stoffen die het water kunnen vervuilen, zodat het niet in het riool mag belanden.
Waterzuiverings- en drinkwaterbedrijven hebben aangeven dat ze moeite moeten doen om de vervuiling uit het afvalwater te zuiveren. De gezamenlijke bouwmarkten en verfproducenten hebben daarom besloten tot deze campagne om de consument daar bewust van te maken.
Campagne bouwmarkten en verfleveranciers
Centraal in de campagne staat de website www.spoelverfnooitdoordegootsteen.nl, waar wordt aangegeven hoe kwast en roller kunnen worden schoongemaakt. Naast social media-berichten, posters en video’s, vormen de roerhoutjes voor verf een belangrijke rol. Bouwmarkten hebben hierop de campagneslogan ‘spoel verf nooit door de gootsteen’ laten drukken.
Milieu Centraal voerde het onderzoek in 2023 onder 1.017 consumenten in opdracht van de VVVF, brancheorganisatie voor de verf- en drukinktindustrie. Het onderzoek is financieel ondersteund door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.