Column Martijn Zieverink over biobased transitie in het mkb
"Een nieuw product moet goedkoper zijn, betere functionaliteit bieden, in de bestaande receptuur passen en morgen leverbaar zijn." Martijn Zieverink, lector Biobased Transities bij Centre of Expertise MNEXT als gastcolumnist in Verf & Inkt Magazine juni 2024 over zijn ervaring bij een raffinaderij van plantaardige oliën en vetten.
In de biobased industrie is het ontwikkelen van nieuwe producten vaak uitdagend, vooral voor startups die met hernieuwbare grondstoffen werken. Terwijl ervaren bedrijven gewend zijn aan snelle en voorspelbare productontwikkeling, moeten startups vaak vechten voor elke kilo product en hebben ze te maken met onzekerheden zoals inconsistente kwaliteit en hogere kosten.
Martijn Zieverink pleit in zijn column om bij de biobased transitie in het mkb samen op te trekken en samen te innoveren. “Stel je niet op als afnemer in een klassieke leverancier-afnemer relatie, maar accepteer dat dingen anders lopen dan je gewend bent. Accepteer dat je samen een ontwikkeltraject in gaat, waarbij je als afnemer waarschijnlijk meer applicatiekennis hebt dan je potentiële leverancier. Betaal ook een redelijk bedrag voor testsamples en kleine hoeveelheden product.”
Volgens Zieverink helpt deze gezamenlijke aanpak niet alleen startups, maar draagt het ook bij aan de bredere biobased transitie binnen het mkb, wat leidt tot duurzamere en innovatievere markten.
Lees het volledige artikel in Verf & Inkt Magazine #71