'Kleur is altijd weer uitdagend'

Marcel Dekker, Color Supervisor Automotive Color bij Sherwin-Williams Automotive Finishes

Na mijn opleiding aan het CIBAP in Zwolle zag ik een toekomst voor me in de reclamewereld. Ik klopte aan bij het reclamebureau waar ik mijn stage had gelopen, maar door omstandigheden kon ik daar helaas niet direct beginnen. Ik stond via school ingeschreven bij een vacaturebank en werd gebeld door de afdelingsmanager van het kleurenlaboratorium van De Beer Lakfabrieken. Daar kon ik in 1997 beginnen als kleurtechnoloog.

Door mijn opleiding wist ik wel van kleur, lak en chemie, maar het was toch een heel andere wereld dan ik me ervan had voorgesteld. Kleurtechnoloog ben je niet zomaar, dat is een proces van jaren. Je moet leren hoe kleur in elkaar zit, hoe de opbouw van een kleurreceptuur is en wat de impact van pigmenteffecten als metallic en pearl is. Nu, 21 jaar later, ben ik color supervisor. De Beer werd in de tussentijd Valspar (2004) en sinds juni 2017 zijn we officieel onderdeel van de Sherwin-Williams Company. Vorig jaar zijn kleurinformatie, -evaluatie en -ontwikkeling in Lelystad op een nieuwe locatie samengebracht.

Ik ben verantwoordelijk voor het ontwikkelen van kleurformuleringen voor de wereldwijde autoschadeherstelmarkt en de bijbehorende kleurdocumentatie. Er zit veel variatie in autokleuren en kleurcode A is helaas niet op iedere auto hetzelfde. Wij moeten onderzoeken hoe die kleuren zijn opgebouwd. De autokleurstalen die bij ons binnenkomen beoordelen we visueel en met de spectrofotometer. Onze color science software-afdeling heeft eigen software ontwikkeld die ons helpt bij formule-ontwikkeling, deze software wordt door de color labs van de Automotive Finishes divisie wereldwijd gebruikt.

Ik krijg vaak de vraag of de autofabrikant niet gewoon de lak kan leveren, maar de lakken die gebruikt worden tijdens het fabricageproces van een auto verschillen van de lakken voor schadeherstel. De laatste tijd zien we dat er steeds meer hoog verzadigde kleuren zijn. Het is een intensief proces om deze kleuren goed te krijgen. Hetzelfde geldt voor nieuwe effectpigmenten. Dat levert soms wat druk op, maar is tegelijkertijd ook juist de uitdaging van mijn werk. En daarom is het ook zo fijn dat we de collega’s van het R&D-lab vlakbij hebben.

Veel automerken hebben eigen dealers, die van de autofabrikant alleen met bepaalde merken schadeherstellakken mogen werken. Om aan die lijsten te worden toegevoegd, heb je een approval van de fabrikanten nodig. Je moet bewijzen dat je hun kleuren kunt maken. Als we zo’n approval binnen weten te halen, geeft dat wel een kick en voel ik me trots.

Service naar de klanten, customer intimacy, is een heel belangrijk onderdeel van mijn werk. Als de klant een aanvraag heeft komen wij binnen 48 uur met een antwoord, ofwel: met een receptuur. De klant verwacht van ons dat voor elke auto die gerepareerd moet worden een kleurformule beschikbaar is, dat de kleur op een eenvoudige manier in ons systeem te vinden is, dat er een onzichtbare reparatie kan worden uitgevoerd als de kleur gespoten wordt en dat het eenvoudig is om met onze producten te werken. Ik verzorg ook training en opleiding. De laatste tijd bied ik samen met onze technische consultants regelmatig support aan klanten in het Midden-Oosten. Dat wordt zeer gewaardeerd.

Kleur is altijd weer uitdagend. Ik ben 21 jaar geleden begonnen met de klassieke manier van kleurmaken, als ambacht. Vandaag de dag ontwikkelen we kleur met behulp van software. Ambacht en technologie versterken elkaar enorm. Ik wil meegaan in de verdere ontwikkeling, van automatisering en innovaties als artificial intelligence, en onderdeel zijn van de verdere groei van de Sherwin-Williams Company.”

Hoe ziet Marcels werkdag eruit?

“Mijn werkdag duurt van acht tot vijf. Ik woon een halfuurtje met de auto van m’n werk. Mijn hoofdtaak is dat ik actief bezig ben met ontwikkelen van de kleurformules. Op een dag krijgen we aanvragen van klanten, zijn we bezig met projecten, met het aansturen van de software, met applicatie en het meten van de kleuren met een spectrofotometer. Ook het analyseren van kleur onder een microscoop behoort tot mijn dagelijks werk: wat voor effectpigment is er nou gebruikt in deze kleur, is het een metallic, een pearl? Er zijn zo veel verschillende effecten; we moeten snel weten te analyseren hoe de kleur is opgebouwd. Ik overleg ook regelmatig met R&D over pigmentontwikkeling en samen met de afdeling kwaliteit keur ik pigmentbatches.”