‘Ik heb hier alle kansen gekregen’

Mike de Klerk is logistiek manager bij BASF Coatings Services BV in Maarssen

In 1987 ging Mike de Klerk via een uitzendbureau als magazijnmedewerker bij BASF in Maarssen aan de slag. Na een opleiding middelbare landbouwkunde misschien niet de meest voor de hand liggende keuze. De Klerk: “Ik wilde altijd boswachter worden, maar het liep anders. Ik had werk nodig.” In de dertig jaar dat hij er inmiddels werkt, heeft hij zich geen moment verveeld. Hij werd magazijnchef op diverse locaties, werkte in de verkoopbinnendienst, behaalde zijn diploma’s logistiek management en ‘opslag en vervoer gevaarlijke stoffen’, waarmee hij ook veiligheidsadviseur werd, en begeleidde een aantal nieuwbouwtrajecten, waaronder die van het centraal magazijn en het Refinish Competence Centre in Maarssen. “Nadat we de centralisatie van alle magazijnen naar Maarssen hadden afgerond, werd ik in 2015 benoemd tot logistiek manager.”

In die functie geeft hij leiding aan een team van tien tot twaalf mensen, werkzaam in het magazijn en in de kleurmakerij. BASF Coatings Services BV in Maarssen is geen fabriek maar een groothandel in autolaksystemen. De Klerk moet er met zijn team voor zorgen dat de voorraden en leveringen op orde zijn (zie kader). “Als een berijder schade aan zijn auto heeft, wil hij dat die zo snel mogelijk wordt gerepareerd door een erkend schadeherstelbedrijf. Die bedrijven hebben ons complete mengsysteem op voorraad, maar kijken ook steeds kritischer naar hun voorraadhoogte, want te veel voorraad kost geld. Dit betekent dat wij zo compleet mogelijk moeten leveren op de dag dat de klant daarom vraagt. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor het beheer van het gebouw en ben ik voor onze vestiging veiligheidsadviseur voor opslag en vervoer van gevaarlijke stoffen.”

Het analyseren van data, continu monitoren van KPI’s, wordt volgens De Klerk steeds belangrijker in logistiek management. “Daar waren we tien jaar geleden niet mee bezig, nu registreren we álles. Ik zie daar absoluut het nut van in, maar het kost ook veel tijd.”

Het eerste kwartaal van volgend jaar staat De Klerk een mooie uitdaging te wachten: het invoeren van een warehousemanagementsysteem met barcodes. “Nu verzamelen we de orders nog op een conventionele manier, met een picking list en pakbon. Het is een goed geolied systeem, maar de medewerkers zijn ook blij dat we verder gaan automatiseren. Ze staan open voor nieuwe dingen en zien er de meerwaarde van in. We zullen workshops gaan verzorgen over hoe ze om moeten gaan met de nieuwe techniek, zoals de speciale scanhandschoen.”

BASF is zijn tweede werkgever (“Mijn vader was de eerste, hij had een eigen bedrijf in leren dierbenodigdheden, zoals riemen en zadels”) en als het aan de nu 51-jarige De Klerk ligt, blijft hij BASF’er tot zijn pensionering. “Ik heb hier alle kansen gekregen. Het mooiste tot nu toe was de nieuwbouw in Maarssen. Het is een heel fijne en sociale werkgever: betrouwbaar, goed salaris en arbeidsvoorwaarden, en een prettige werksfeer. Het voelt als een familiebedrijf.”

Hoe ziet Mike’s werkdag eruit?

“Vijf dagen in de week ben ik hier om zes uur om de deur te openen. ’s Ochtends worden de bestelbussen geladen, dus moeten alle bestellingen klaarstaan. We bedienen honderden klanten per week. De autolakken krijgen we eens per week geleverd vanuit onze vestigingen in het Duitse Münster en het Franse Clermont. De andere producten, zoals schuurpapier, poetsmiddelen, plakband en gereedschap, worden geleverd door derden.

Als de chauffeurs weg zijn, overleg ik met de drie teamcoördinatoren met een kop koffie wat de dag gaat brengen, hoe die in te delen, waar eventueel extra handjes nodig zijn. Iedere maand hebben we een overleg met het hele team. Een groot deel van de dag houd ik me bezig met allerhande logistieke en managementtaken, zoals kwaliteitszorg. Recent hebben we onze hercertificering voor ISO 9001-2015 kwaliteitsmanagementsysteem behaald. Ik besteed dagelijks ook tijd aan de safety awareness op onze vestiging, een wereldwijd BASF-programma waarin we de omgeving en werkplekken scannen op near misses en de veiligheid verbeteren.

Om zes uur ga ik weer naar huis – alleen op vrijdag sluiten we om kwart voor vier. Ik woon met mijn vrouw en twee zoons in een boerderij 2 kilometer bij mijn werk vandaan. Tot 2014 hadden we er een dierenpension, nu alleen nog een paar katten en konijnen. In mijn spaarzame vrije tijd zijn mijn vrouw en ik aan het klussen om er een mooie woonboerderij van te maken.”