VVVF-campagne met de bouwmarkten 'spoel verf nooit door de gootsteen'

In april lanceerden de verfproducenten en de bouwmarkten de publiekscampagne ‘Spoel verf nooit door de gootsteen!’. De campagne moet consumenten er meer bewust van maken hun verfmaterialen nooit onder kraan af te wassen. Verf & Inkt Magazine wijdde een uitgebreid artikel aan de campagne die wordt ondersteund door een YouTube-video en de website Spoelverfnooitdoordegootsteen.nl.

Consumenten worden aangemoedigd om rollers en kwasten luchtdicht te bewaren tijdens het werk en uitgeharde verfresten bij het restafval te doen in plaats van onder de kraan af te spoelen. Deze aanpak bespaart water en vermindert de vervuiling van het milieu.

De campagne, gestart op 16 april 2024, is een gezamenlijke inspanning van de verfketen, bouwmarkten en doe-het-zelf winkels. Het initiatief komt voort uit een onderzoek van Milieu Centraal en de VVVF, dat aantoonde dat veel consumenten niet bewust zijn van de schadelijke effecten van het doorspoelen van verf. Het doel van de campagne is om het kennisniveau van consumenten te verhogen. De bouwmarkten en de VVVF zetten posters in, bedrukte roerstokjes en sociale media om de boodschap breed uit te dragen. Daarnaast is het belangrijk om consumenten beter te informeren en duurzaam gedrag te bevorderen, opdat een grotere groep bewuster omgaat met verf en verfmaterialen.

Lees het volledige artikel in Verf & Inkt Magazine #71