Gastcolumn van Jan-Paul Schop, directeur USP Marketing, over data

"Marktkennis essentieel in hoog competitieve verfmarkt." Gastcolumnist in het septembernummer van Verf & Inkt Magazine is Jan-Paul Schop, managing director US Marketing Consultancy. In de verfindustrie zijn ze een bekende naam, vanwege hun European Painter Insight Monitor en European Home Improvement Monitor.

De verfindustrie is een belangrijk segment binnen de bouwsector. Kijkend naar de verschillende segmenten van de bouwsector, kunnen we stellen dat de verfindustrie zich kenmerkt door sterke merken (zowel paint, non paint en powertools) waartussen de concurrentie stevig is. Deze verschillende merken doen veel om de voorkeur van de schilders en consumenten te krijgen en te behouden.
In een hoog competitieve markt is marketing essentieel. En om slimme, effectieve en efficiënte marketing op te zetten en te effectueren is het kennen van de klant essentieel. Marktonderzoek wordt dan ook door veel toeleveranciers in de verfmarkt gedaan.

USP Marketing Consultancy is een op de bouw gespecialiseerd onderzoeksbureau. In de verfmarkt zijn we sinds 1995 actief en we werken voor de grote spelers (paint en non paint). Veel onderzoeken voeren we op exclusieve basis voor onze relaties uit. Maar we hebben ook twee onderzoeken die we jaarlijks doen en die voor geïnteresseerde partijen uit de verfmarkt verkrijgbaar zijn.

  • De European Painter Insight Monitor is een onderzoek onder schildersbedrijven in tien Europese landen, waarbij we 250 schildersbedrijven per land bevragen. In deze monitor volgen we de belangrijkste trends en kijken we naar de merkpositie van paint en non paint merken.
  • Het andere onderzoek waarvan veel aan de verfindustrie gerelateerde merken gebruik van maken is de European Home Improvement Monitor. In dit onderzoek analyseren we welke klussen consumenten doen in en rond hun huis. In welke mate men dit al dan niet zelf doet (per klus gerapporteerd), wie de producten koopt en waar men de benodigde producten koopt. Dit onderzoek wordt uitgevoerd in meer dan tien Europese landen en jaarlijks worden hiervoor 25.000 enquêtes bij consumenten afgenomen.

Lees de volledige column in Verf & Inkt Magazine #64

Trendrapport Nederlandse schilders beschikbaar voor VVVF-leden
Het jaarlijkse Painter Insight Monitor rapport (USP Consulting) geeft inzicht in het gedrag van schilders. USP Consulting heeft speciaal voor de VVVF een rapportage gemaakt. Lees verder [ledennet]