Journalist Frénk van der Linden in gesprek met VVVF-leden

Hoe kan de verf- en drukinktindustrie haar wensen en obstakels op een positieve manier neerzetten bij politici en journalisten? Deze vraag kwam 25 november 2021 aan bod tijdens een onlinedebat tussen journalist Frénk van der Linden en leden van de VVVF. De kern van geloofwaardigheid? “Zorg dat het waar is wat je zegt. Schroom niet over je mislukkingen te vertellen. Laat je toetsen en leg uit wat je dilemma’s zijn.”

De ervaren freelancejournalist en tevens duurzaamheidsambassadeur van Haarlem, Frénk van der Linden, ging op eind 2021 online het gesprek aan met leden van de VVVF. Volgens Van der Linden is de kern van geloofwaardigheid ervoor zorgen dat het waar is wat je zegt. “Schroom ook niet over je mislukkingen te vertellen. Laat je toetsen en leg uit wat je dilemma’s zijn.”

Persbericht over mislukking
Bedrijven doen er goed aan om dilemma’s waarmee zij worstelen inzichtelijk te maken voor journalisten en politici, stelde Frénk van der Linden. Laat bijvoorbeeld zien welke maatregelen een bedrijf neemt om te verduurzamen, wat goed gaat, wat niet en waarom. Van der Linden gaf aan dat het voor mensen en bedrijven vaak ingewikkeld is om toe te geven dat ze fouten maken. “Daar lopen we niet mee te koop. En zeker niet in de publieke arena.” Toch is het voor de geloofwaardigheid van een bedrijf essentieel om uit te leggen wat en waarom iets verkeerd is gegaan. 

Slecht nieuws verkoopt
Van der Linden: “Eén van de grote problemen die ik heb met de journalistiek, is dat wij slecht nieuws veel groter brengen dan goed nieuws. Mensen willen heel blijven en zijn daarom van nature meer gefocust op risico’s en gevaren.” Daar valt weinig aan te veranderen, want een krant met alleen positief nieuws verkoopt niet, aldus Van der Linden. Er is volgens hem wel een oplossing: zorg voor nieuws dat afwijkt van de bestaande patronen. En dat is zeker niet altijd slecht nieuws. “Als je een positieve verandering in de sector goed kan onderbouwen, zullen serieuze journalisten het zeker oppakken.”

Lees het volledige artikel in Verf & Inkt Magazine #62