'Bij mij draait alles om optimale klantbeleving'
Peter Rietveld is Salescoördinator Benelux bij BICCS in Almere
Ik had niks met verf, vond het maar stinken toen ik - vers van de mts - als manusje-van-alles bij verffabrikant Walco Coatings aan de slag ging. We zijn nu dertig jaar verder en ik zit er nog steeds (BICCS komt voort uit Walco Coatings - red.) Ik vind het inmiddels een fan-tas-tisch product: zonder verf zou de samenleving veel saaier, kleurlozer en minder duurzaam zijn. Zelfs in mijn vrije tijd zit ik vaak met verf te rommelen. Rondom ons huis probeer ik allerlei producten uit van onszelf en van de concurrent. Soms zucht m'n vrouw weleens of al die open potten echt nodig zijn.
BICCS is een middelgroot bedrijf dat industriële coatings en bijbehorende kleurmengsystemen levert. Sinds 2012 richten we ons, specifiek met het Coatright-label, ook op de schildersmarkt. Als salescoördinator ben ik de spin in het web, schakel tussen binnen- en buitendienst, front- en backoffice. Het is misschien een modewoord maar dekt wel de lading: we willen onze klanten ontzorgen. Als de klant een vraag of een probleem heeft, is het mijn taak om met een antwoord te komen.
Eerlijkheid en precies werken vind ik daarin heel belangrijk. Je kunt niet zomaar wat roepen. Een technische vraag over welke primer het beste werkt op de specifieke ondergrond van de klant, moet je ook technisch benaderen. Ik zorg dat we het op proefvlakken in het lab uit gaan proberen, om te zien wat het beste resultaat geeft. Ik ben echt trots als ik een klant heb kunnen helpen een optimaal eindresultaat te bereiken door de juiste verwerking.
Bij mij draait alles om die optimale klantbeleving, daar ben ik enorm gedreven in. Als een klant heel hard op een order zit te wachten, kan het zijn dat ik de druk bij de productie wat opvoer. En als dat geen zin heeft, bijvoorbeeld omdat de grondstoffen niet binnen zijn, overleg ik met de buitendienst om te zien of een andere klant het product misschien nog op voorraad heeft en het niet direct nodig heeft. Ik stap gerust zelf in de auto om de verf persoonlijk af te leveren. Ik kan er ook slecht tegen als ik gedurende de werkdag te weinig tijd heb voor mijn klanten, dan ga ik 's avonds langer door.
Die gedrevenheid ervaar ik overigens bij iedereen in het bedrijf, of het nu om de orderpickers of de collega's bij de afvullijn gaat. Als er een probleem is, dan denkt en doet iedereen mee om een oplossing te vinden, voel je het zinderen door het bedrijf. We hebben hier ook weleens met z'n allen op zondag gewerkt om te zorgen dat de klant maandagochtend zijn benodigde verf had.
Voor de toekomst denk ik dat digitalisering een steeds grotere rol in mijn werk, in het optimaliseren van de klantbeleving gaat spelen. Enorm interessant, dus daar wil ik in meegroeien. De klant komt via de sociale media steeds dichterbij. Je moet digitaal zichtbaar zijn, klanten continu informeren en betrekken, het gevoel geven: wij staan voor je klaar. Ik vind het geweldig zoals Coolblue dat doet, daar kunnen we ook als business-to-businessbedrijf nog veel van leren."
Hoe ziet peters werkdag eruit?
Ik woon in Zeewolde en zorg dat ik rond acht uur op kantoor ben. Aan het begin van mijn werkdag bepaal ik de doelen voor die dag. Ik kijk aan welke dingen ik de vorige dag niet toe ben gekomen en over welke zaken de buitendienst mij 's avonds nog heeft gerapporteerd. Dan ga ik het bedrijf in om te zien hoe het staat met de orderverwerking en kijk ik wat er loopt qua onderzoek voor klanten in ons laboratorium. Door de dag heen sta ik veel in contact met klanten en collega's om de verkoop en levering in goede banen te leiden. Daarnaast voer ik het beheer van onze commerciële en technische administratie en databases, ben ik verantwoordelijk voor de software van ons kleurmengsystemen en voor een belangrijk deel voor de externe marketing- en communicatie-uitingen. Als ik om vijf uur een collega 'tot morgen' hoor zeggen, denk ik altijd: is de dag nu alweer voorbij? Ik probeer om zes uur thuis te zijn, zodat ik tijdens het eten de dag door kan nemen met mijn vrouw en dochter van elf. Daarna log ik meestal nog wel even in. Mensen noemen dat werkstress, maar dat vind ik flauwekul, het is gewoon fijn de losse eindjes nog even af te maken."
|