Column KVGO-voorzitter Cees Verweij

Naar verluidt gebruiken mensen inkt al zo'n 2.500 jaar. In dat perspectief is onze drukwerkindustrie, met een geschiedenis van ruim 5,5 eeuw, een relatieve nieuwkomer. Drukwerk kan niet zonder inkt. Evenmin als zonder pers of papier. Het zijn de drie ingrediënten die eeuwenlang zorgen voor communicatie op papier. Of het over bijbels uit de middeleeuwen gaat, romans, fotoboeken, verpakkingen, kranten of de folder met de aanbiedingen: deze drie vormen het fundament. Zonder inkt, geen drukwerk.

De grote culturele en economische waarde van drukwerk wordt - ondanks de komst van de digitale media sinds het einde van de vorige eeuw - door niemand betwist. Bovendien zitten de bouwers van drukpersen, de makers van papier en de chemici, die inkten verder ontwikkelen, niet stil.

Cees Verweij, voorzitter KVGO geeft in Verf & Inkt Magazine #50 een beeld van de ontwikkelingen in de drukinktindustrie.