138v1470

Volg de acht stappen in het verfproductieproces

ppg-19-copy---Version-2v1470

Maak van verf en inkt je beroep

Stationshal station Arnhemv1470

Verf en inkt zijn overal aan het werk

"Het is iedere dag weer een puzzel die je legt"

Ronald Kool is hoofd planning bij Flint Group in ’s-Gravenzande

“Ik heb geleerd voor boekhouder , maar dat vak had ik na tien maanden wel gezien. Na een aantal jaren in de horeca kwam ik in 2000 via via bij Flint Group terecht, waar ik begon als operator. We maken hier heatset-drukinkten, waar onder andere glossy’s en reclamefolders mee worden gedrukt. Ik was erg leergierig en groei - de door tot wachtchef. Maar na mijn scheiding in 2010 wilde ik niet meer in ploegendiensten werken, omdat het dan moeilijk zou zijn mijn zoontje in het weekend te zien. Ik kon hoofd planning worden. In die functie moet ik zorgen dat geplaatste orders in productie worden genomen in de fabriek. Dat is een heel logistiek proces: de juiste inkt moet in de juiste hoeveelheid in de juiste verpakking. Op het juiste moment, want een order die vandaag wordt geplaatst, moet in principe de volgende dag op transport kunnen. Het is iedere dag weer een puzzel die je legt. De inktvraag varieert ook door het jaar heen: op topdagen maken we 45 procent meer inkt dan op gemiddelde dagen.

Juist doordat de branche onder druk staat, wordt het werk alsmaar dynamischer. Dat vind ik leuk. De vernieuwingen in producten en processen volgen elkaar snel op. Toen ik destijds bij Flint begon, hadden we veel handmatig werk; nu is het proces voor een groot deel geautomatiseerd en sturen we veel meer op efficiëntie en kostenreductie.

De meeste mannen in de productie zijn nog langer in dienst bij Flint dan ik. Er werken hier allerlei nationaliteiten. We respecteren elkaar volledig en maken veel grappen met elkaar. Het is heel gezellig on - derling, maar er wordt vooral keihard gewerkt. Ik wil het de mannen daarin makkelijker maken door zo goed mogelijk te plannen. Dat vormt mijn motivatie in het werk. Daarmee help ik ook de collega’s van expeditie, die aan het eind van de keten zitten.

Het geeft echt een kick als we in loeidrukke tijden toch steeds weer op tijd de orders in de vrachtwagen weten te krijgen. Zoals in het laatste kwartaal vorig jaar. Ik ben er heel trots op dat we toen dag na dag zonder al te grote problemen recordaantallen hebben weten te verstouwen. Natuurlijk mopperde ik af en toe, maar ik heb dat liever dan rustigere periodes, waarin de aandacht soms wat verslapt. Minder leuke kanten van mijn werk? (Er volgt een stilte). Ik vind het jammer dat er minder tijd is dan vroeger om ook met andere afdelingen mee te discussiëren over de te volgen koers. Iedereen krijgt steeds meer zijn eigen specialisatie en verantwoordelijkheden, waardoor je niet meer zo breed op de hoogte bent.

Mijn leidinggevende vroeg me laatst waar ik over tien jaar wil staan. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Momenteel werk ik mijn directe collega op planning verder in. (Lachend). Ik ben nogal slecht in werk aan anderen overlaten, heb snel het idee dat ik het zelf beter kan. Misschien kan ik op termijn meer in de aansturing van de productie betekenen. Maar vooralsnog vind ik voldoende uitdaging in mijn huidige job”.

 Hoe ziet Ronalds werkdag eruit?

Ronald Kool begint zijn werkdag om zeven uur (na een half uurtje woon-werkverkeer: van zijn huis in Spijkenisse naar Flint Group in ‘s-Graven - zande). Zijn collega, die een uur vroeger begint, heeft dan al de productiebonnen van de vorige dag geteld. “De afdeling supply chain wil weten hoeveel waarvan is geproduceerd ten opzichte van de forecast, en kan daarmee sturen op voorraadbeheer”, licht Kool toe.
Om een uur of negen komen de planners altijd even samen met collega’s van customer services en expeditie om de zaken voor die dag te bespreken: welke orders moeten nog afgemaakt worden en welke nieuwe orders zijn er binnengekomen? Kool: “Bij voorkeur wil ik dat productie alle transporten voor die dag ‘s ochtends klaar heeft staan, zodat we ons ‘s middags op orders voor de rest van de week kunnen richten. Maar dat lukt niet altijd.”
In zijn kamer naast de operatorkamer heeft hij een beeldscherm waarop hij precies kan zien waar de productie op dat moment mee bezig is. Als er spoedorders tussendoor komen, loopt het hoofd planning zelf even naar de productie - afdeling om af te stemmen. In die gevallen kan het ook voorkomen dat zijn werkdag een uurtje uitloopt. Maar dat zijn “incidenten”, meestal zit hij rond half vier weer in de auto.